lördag 27 november 2010

Pumpapaj

Fyllning
1 pumpa (ska bli ca 6 dl puree när den är ångkokt och urgröpt)
1½ dl socker
1 tsk kanel
½ tsk kryddnejlika
1 tsk amerikansk all spice (kan ersättas med lika delar kryddnejlika, kanel och muskotnöt)
½ tsk ingefära
3 ägg
1 burk evaporated milk (kan ersättas med en blanding av lika delar vanlig mjölk och mjölkpulver)

Pajdeg
4 dl mjöl
120 gram smör, kylskåpskallt
½ dl olja (välj en med neutral smak)
2 msk socker
½ tsk salt
2-3 msk iskallt vatten

Pumpapure
Tvätta pumpan. Skär pumpan i två delar, gröp ur kärnorna (dessa kan man rosta om man vill). Skär pumpahalvorna i mindre bitar och ångkoka tills de blir mjuka, ca 20-30 minuter. Låt svalna lite och gröp sedan ur det mjuka pumpaköttet med en sked och samla i en skål. Pureea köttet med hjälp av stavmixer.

Pajfyllning
Blanda pureen med socker, kryddor ägg och mjölken. Blandninen blir väldigt vattnig, som en soppa.

Pajdeg
Häll allt i en matberedare (skär smöret i mindre bitar eftersom det är kylskåpskallt) och kör tills degen precis blir smidig. Tryck ut degen i formen och låt vila i kylskåp ca en timme. Förgrädda pajskalet ca 15-20 minuter i 200 grader. Täck över kanterna så att de inte får färg.

Häll pajfyllningen i det förgräddade skalet. OBS fyll inte för fullt, det är lätt att spilla när man sätter in pajen i ugnen. Grädda i 15 minuter på 250 grader, sänk sedan ugnen till 175 grader och grädda i 45-60 minuter tills pajen klarar tändsticksprovet.

Cissis kommentar: Receptet hittade jag här. Pajdegsreceptet tog jag från Annas kokbok, men bytte ut en del av smöret mot olja då flera recept på nätet föreslog det. Resultatet blev mycket lyckat, så det kommer jag att göra i framtiden också! Jag la även till lite socker, jag föredrar det till söta pajer.Jag saknade lite salt i pajdegen, så jag la till det i receptet ovan. Jag fick en del pajfyllning över, så jag gjorde en mindre paj utan pajskal, endast fyllning. Vi har inte ätit den ännu, men den såg bra ut i alla fall.

Vi åt pajen med glass. Jag hade köpt vaniljglass men vi hade hallonsorbet kvar sen tidigare och min man ställde fram båda. Och hallonsmaken var jättegod med pumpapajen! Helt klart enda glassen som jag serverar till nästa gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar