fredag 26 november 2010

Kalkonbröstrulle med fyllning i ugn

Fyllning:
Ca 2 msk smör
En gul lök, hackad
En stjälk celleri, hackad
En  riven morot
1,25 dl kyckling buljong
Färsk timjan och salvia
Nymalen svartpeppar
Salt
5 dl torkat vitt bröd, i kuber (jag la fram vitt formbröd över natten, blev då lagom torrt. Går även att torka i ugnen eller kanske rosta om man inte har haft framförhållning).

Glasyr / sås
1 burk whole berry cranberry sauce (vet ej vad det finns för alternative i Sverige)
2 msk brunt socker
1 matsked citronsaft
½ tsk malen ingefära

Kalkon
1 kalkonbröst
1 kalkonlårfile

Fyllning
Smält smöret i en stekpanna och sautera lök, celleri och morötter, ca 5 minuter tills löken är genomskinlig. Tillsätt buljong och kryddor och ta bort från spisen. Blanda ner brödet.

Glasyr
Blanda alla ingredienser till glasyren. Ta undan ca 2 dl för att servera vid bordet.

Kalkon
Ansa kalkonen, skär bort onödigt fett och senor.  På bröstfilen, skär försiktigt bort skinnet och lägg åt sidan. Skär bort benet om det inte redan är borta och skär ett snitt i bröstet men inte hela vägen igenom, så att det blir som en fjärilfile. Lägg plast över och banka ut bröstet så mycket som möjligt, lägg sedan fyllning på ena halvan och rulla ihop bröstet. Tag skinnet och vira runt rullen och fäst med tråd.
Lägg rullen i en ugnssäker form. Bredvid lägg fyllning som inte fick plats i rullen och lägg lårfilen ovanpå. Sätt köttermometer i rullen.

Grädda kalkonen i 200 grader tills  termometern visar på 72 grader (ca 1 timme 15 min), ta ut och låt vila i ca 10 minuter.

Skär upp och servera med sötpotatis, den resterande glasyren, brunsås och broccoli.

Cissis egna kommentarer: Receptet fick jag härifrån. Mina ändringar var att jag lade till lårfilen för jag ville smaka både vitt och mörkt kalkonkött. Iden om att vira skinnet runt rullen läste jag i ett annat recept och tyckte att det lät bra. Vi åt inte skinnet sen men filen var mycket saftig vilket jag tror att skinnet bidrog med. Vad gäller fyllningen så är färska kryddor alltid godare än torkade och jag hade salvia hemma, inte rosmarin, så därav de ändringarna. Jag förberedde det hela på förmiddagen, förvarade i kylskåp och satte in i ugnen ca 1,5 timmar innan vi skulle äta. Jag grillade sötpotatisen i ugnen samtidigt som kalkonen, så det är bra att ha formar som får plats sida vid sida i ugnen.

Alla tyckte att det var gott, utom min 1,5 åring som till slut fick korv. Men min kräsna treåring åt glatt, dock inte glasyr eller fyllning men nästa år kanske! Gör gärna mer fyllning än receptet föreslår, lägg fyllning även under bröstrullen då det är svårt att fylla den med mer fyllning.
Underskatta inte mackorna som man kan göra dagen efter...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar