måndag 14 februari 2011

Linneas hallonsnittar

Barnens skola hade bake sale och då gjorde jag hallonsnittar, Alla Hjärtans dag till ära. Receptet finns här.

4 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
1 dl strösocker
225 g kallt smör
fast hallonsylt
Lägg alla torra ingredienser i din matberedare. Skär det kalla smöret i småbitar och tillsätt det. Mixa tills smulorna går ihop till en fin deg. Plasta in kakdegen och låt den vila svalt i 30 minuter.
Dela kakdegen i 4 bitar och rulla till längder, platta ut dem något och gör en skåra i mitten. Fyll med hallonsylt och grädda i cirka 12 minuter i 200 grader. Skär genast de varma kakorna i bitar.

Kommentar: Mitt i baket så kom jag på att jag glömt att köpa nytt socker. Så i panik tog jag florsocker istället. Kakorna blev urgoda ändå så det kan inte ha varit helt fel. Igen så använde jag maizena istället för potatismjöl. Detta är första gången jag gjort denna deg, blev mycker bättre än "klassisk" mördeg, kommer nog hålla mig till denna deg i framtiden när jag gör småkakor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar