måndag 14 februari 2011

Marängrulltårta med hallon

Kunde inte motstå att testa detta recept, det lät ju så gott! Och det blev det också.

4 äggvitor
1 3/4 dl socker
100 g vit choklad
200 g färskost tex. cream cheese eller Kesella
1 dl créme fraiche
125 g färska hallon

Vispa vitorna hårt. Tillsätt sockret i omgångar och vispa smeten tjock och blank. Bred ut smeten på ett bakplåtspapper som smorts med smält smör i en långpanna. Grädda i 175 grader i 10 min tills marängen fått fin färg. Stjälp upp på sockrat bakplåtspapper. Lägg en handuk över och låt svalna. Bryt sönder chokladen och smält den över vattenbad. Vispa färskost, créme fraiche och den smälta chokladen till en slät kräm. Fördela den på bottnen och strö på hallonen. Rulla ihop från långsidan. Rulla in tårtan i plastfolie och kyl några timmar.
Kommentar: Jag hade inte creme fraiche hemma, så det fick bli sour cream (gräddfil?), det funkade också men kanske blir det bättre med creme fraiche. Jag hade blåbär istället för hallon, men hallon funkar bättre tillsammans med vit choklad, så jag håller mig till originalreceptet nästa gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar