torsdag 3 februari 2011

Vaniljkaka

Max gillar vanilj, och föreslog att vi skulle göra en vaniljkaka. Han tänkte nog på chokladkaka som vi har gjort tidigare, för jag har aldrig gjort vaniljkaka, men googlade. Hittade ett recept, som finns på flera ställen, men jag länkar till Tasteline.

Här är receptet:

3 ägg
3 dl strösocker
1 dl kokat vatten
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

Fyllning:
125 g margarin
1 dl mjölk
4 msk vaniljsocker

Ströbröd och margarin till smörjning av formen
En rund form med avtagbara kanter
Florsocker till dekoration

1. Sätt ugnen på 200 grader och smörj och bröa formen.
2. Vispa ägg och socker pösigt.
3. Tillsätt det kokade vattnet och rör försiktigt.
4. Blanda mjöl och bakpulver och rör ner i äggsmeten.
5. Häll smeten snabbt i formen och grädda i nedre delen av ugnen i ca. 40 min.
6. Koka margarinet och mjölken häftigt i ca. 2 min.
7. Ta av kastrullen från värmen och vispa ner vaniljsockret.
8. Dela den varma kakan i 2 bottnar.
9. Dränk de båda bottnarna i den heta fyllningen.
10. Lägg ihop bottnarna, vanilj mot vanilj och dekorera med florsocker.

Kommentarer: Jag hade för lite socker kvar, så jag skarvade med brunt socker, det blev gott ändå. Kakan blir ganska kompakt, så jag funderar på att ta lite mindre mjöl nästa gång och se om det hjälper. Men det blir absolut en nästa gång för den blev jättegod, precis som en choklad kaka fast vanilj. Jag kanske gör mer fyllning nästa gång, det kändes lite snålt. En variant vore att göra enklel glasyr, men kakan är ganska söt så kanske blir det för sött.

En kommentar jag hittade om kakan var att det var svårt att få den att hålla ihop. Jag förstod inte vad som menades, men efter att ha gjort den så inser jag att fyllning inte är tillräckligt tjock för att klistra ihop över och underdelen av kakan. Men det var inte precis ett problem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar