måndag 14 februari 2011

Familjens födelsedagstårta

Vid födelsedagar är det tårta som gäller. När jag var liten gjorde mamma alltid ambrosiakaka, det förknippar jag med födelsedag. Min man fick däremot en klassisk tårta, tårtbotten, frukt och grädde. Jag är inte så förtjust i grädde eller köpta tårtbottnar, så jag gör mandelkaka till botten, och kör vaniljkräm och jordgubbar som fyllning. Supergott.

Tårtbotten - mandelkaka (recept från Annas mat)
2 ägg
2 dl socker
50 gram smör
1 dl mjölk
1 1/2 dl mjöl
100 gram grovmald, oskållad mandel
1 1/2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker

Vispa ägg och socker poröst. Smält smör i en kastrull och sätt till mjölken och koka upp. Rör ner smörblandingen i äggblandningen. Blanda ner mjöl, mandel, bakpulver och vaniljsocker. Häll i en smörad och mjölad form och sätt i ugnen på ca 175 grader, 35-40 minuter. Ta ut och låt svalna. Gör under tiden vaniljkrämen.

Vaniljkräm (recept hämtat här)
2 äggulor
2 msk strösocker
3/4 msk potatismjöl
2 1/2 dl mjölk
1/2 vaniljstång eller 1 msk vaniljsocker
1 tsk smör

Vispa alla ingredienser i en kastrull. Dela vaniljstången på längden och skrapa ur vaniljkornen och tillsätt med stjälkarna.
Använder du vaniljsocker så vispa i det när krämen är kall.
Värm försiktigt under vispning. Sjud. Det får ej koka då spricker krämen. Vispa och värm tills krämen tjocknar. Ta av från värmen och fortsätt viskpa krämen kall. Tillsätt ev. en msk smör. Ta upp vaniljstången.

Sockerkaksbotten jäser inte så mycket, så dela den men ett snöre (det är bra att skära en skåra runt hela kakan som snören kan dras igenom). Bre sedan på vaniljkrämen på den undre botten och lägg på mosade hallon blandade med koncentrerad hallonsaft, ca 1/2 msk per 100 gram hallon. Lägg på övre tårtbotten och bre på resten av vanlijkrämen. Dekorera med hallon.

Kommentar: Jag använde frysta hallon. Jag har även använt jordgubbar, men hallon är lite mer syrliga och det gör sig bra mot den söta vaniljkrämen och den runda mandelsmaken. I vaniljkrämen hade jag maizena istället för potatismjöl, gick bra det med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar