söndag 26 december 2010

Lussekatter och Linneas vitchokladsaffransbullar

Vitchokladssaffransbullar kommer att bli en återkommande klassiker varje jul hemma hos oss. Receptet hittade jag här och var bara tvungen att testa. Men själva lussedegsreceptet tog jag härifrån, men några små ändringar eftersom jag bor i USA. Jag gjorde traditionella saffransbullar med halva degen, och vitchokladsvarianten med den andra.

2 påsar torrjäst, 14 gram (ersätter 50 g färsk jäst)
100 gram smör, osaltat
5 dl standardmjölk
250 g buttermilk (ersätter kesella)
2 g saffran, stött i mortel (ersätter 1 g eller 2 påsar saffran)
2 dl socker
17 dl mjöl
1 1/2 dl russin
100 g mjukt smör
200 g vit choklad

1. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölken och värm degvätskan till ca 40 grader för torrjäst och fingervärme (37 grader) för färskjäst.

2. Lägg jästen i en stor bunke och tillsätt saffran. Häll degspadet över och rör om så att jästen löser sig och degspadet blandas med saffran. Tillsätt buttermilk, socker, salt och mjöl så att degen precis inte klibbar. OBS får ej bli för mycket mjöl!!! Särskilt det amerikanska mjölet är torrare än det svenska, så var extra försiktig med det. Det sväller dessutom medan degen jäser och blir ännu torrare.

3. Arbeta degen på ett bakbord eller en bänk tills den blir blank och smidig och släpper från bänken. Låt jäsa övertäckt tills degen har jäst till dubbel storlek. Detta kan ta flera timmar med torrjäst.

4. Knåda degen på mjölat bakbord och dela i två delar.

5. Kavla ut den ena halvan till en tunn platta och bred ut  smöret. Ett tips är att smälta smör och pensla på plattan. Riv den vita chokladen och fördela jämnt över smöret. Rulla ihop till en rulle och skär i cirka 1 1/2 centimeter breda bitar. Lägg dem i bullformar och låt jäsa. Pensla med uppvispat ägg och strö pärlsocker över. Grädda i cirka 20 minuter i 180 grader. Låt svalna på galler.

6. Baka ut den andra halvan till lussekatter eller valfri form. Lägg dem på plåtar med bakplåtspapper och tryck i russinen (tips! Låt russinen dra i lite apelsinjuice, de blir då saftigare och tar inte fukt från lussekatterna. Apelsinsmaken gifter sig fint med saffranet).

5. Låt bullarna jäsa övertäckta i ca 30 min.

6. Pensla lussekatterna och grädda mitt i ugnen på 225 grader 5-8 min. Om du gör stora figurer eller längder så gräddas de i 200 grader i 10-15 min.


Bullarna var godast nästa dag, lätt uppvärmda och tog slut i ett nafs. Lussekatterna blev nästan tråkiga i jämförelse och ligger nu i frysen. Nästa år skippar jag nog lussekatterna och satsar enbart på bullarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar