torsdag 16 december 2010

Pepparkakshus

Jag gjort pepparkakshus! Jag använde en deg från Annas kokbok som hon kallar för Eksta pepparkakor, länkar till receptet men jag skriver ut det här också för länkar försvinner ibland. Den var mycket lätt dels att arbeta ihop, dels att baka ut. Den kommer jag att använda igen, men jag saknade kryddigheten från ingefäran, så det lägger jag till nästa gång.



4 dl socker
2 dl ljus sirap
2 dl vatten
250 g smör eller margarin
2 msk kanel
1 msk mald kardemumma
1 msk malda kryddnejlikor
0.5 msk stötta pomeransskal
14 dl (770 g) vetemjöl
1 msk bikarbonat
1. Mät upp socker, sirap och vatten i en kastrull. Koka upp som hastigast och lyft sedan bort kastrullen från värmen.
2. Skiva smöret eller margarinet och lägg ner det i en bunke. Mät upp alla kryddorna och häll dem i bunken. Slå över den heta sockerblandningen och låt stå en stund tills matfettet smält. Rör om då och då. Låt blandningen svalna så att den blir rumsvarm.
3. Blanda mjölet väl med bikarbonat och rör ner detta i smeten, som blir ganska lös (den sväller sedan). Arbeta ihop degen med en trägaffel.
4. Låt nu degen vila i kylskåp i 1-2 dygn innan den bakas ut. Lägg den antingen väl övertäckt i sin bunke eller i en rejäl och rymlig plastpåse (kanske mest praktiskt). Under tiden hinner mjölet svälla, så att degen blir maximalt lättkavlad.
5. Smörj plåtar med lite margarin eller smör eller använd bakplåtspapper.
6. Knåda gärna degen lite lätt innan den kavlas ut en liten degbit i taget det är alltid enklast. Ta lite mjöl både på bakbordet och på kaveln. Ta ut pepparkaksfigurer med mått. Lyft över kakorna till plåten med hjälp av en stekspade.
7. Garnera gärna de utkavlade kakorna med skållade halva mandlar, som i så fall måste tryckas ner i kakorna för att verkligen fastna under gräddningen.
8. Grädda kakorna i mitten av ugnen i 180° ugnsvärme i 8-10 minuter. Passa noga pepparkakor bränns lätt.


Detta var mitt första försökt till pepparkakshus (som ju syns på bilden, ha ha). Jag använde denna mall från ICA. Efter en del googlande kom jag fram till att det finns tre sätt att limma ihop ett hus på: smält socker, kristyr eller med smält choklad. Jag valde kristyr för att minimera arbetet, behövde ju kristyr till dekoren också. Det gick bra, jag dekorerade allt först och limmade ihop sedan. Nästa år om degen räcker ska jag göra en pepparkaksplatta att montera huset på, nu fick jag fästa det direkt på en plåt, inte så charmigt precis. För att slippa hålla väggarna uppe medan kristyren torkade stöttade jag upp med diverse flaskor som jag har i mitt skafferi, tex buljongflaskor, etc. Jag satte även ett ljus inne i pepparkakshuset som jag kan tända genom fönstret, det är fint!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar