söndag 26 december 2010

Janssons Frestelse (liten)

Jag gjorde en liten Jansson, eftersom alla bara ville smaka. Så blir det när alla vaktar kolhydraterna!



2 stora potatisar, skurna i tunna stavar
1 gul lök, hackad
1 burk anschovis
2 dl grädde, ca 15% (half and half)
1/2 msk hummerfond
1 1/2 dl ströbröd
ca 50 g smör

Skala och skär potatisen.
Bryn löken.
Lägg hälften i en liten ugnsäker form, strimla över löken och lägg anschovisfileer jämnt över. Lägg resten av potatisstrimlorna över.
Blanda grädde, ca 2 msk anchovisspad och hummerfond och häll över alltihop. Strö över ströbröd så allt är täckt med ett tunt lager. Klicka över smör.
Sätt in i ugnen på ca 200 grader (420 grader farenheit) i 35-40 minuter. Efter ca 20 minuter täck över med folie om Jansson fått tillräckligt med färg.

Kommentar: Min mammma gör alltid Jansson med anschovisfileer i hummerspad, men eftersom jag inte hittade det här så lade jag till lite hummerfond istället. Det blev supergott! Jag hade inte ströbröd hemma så jag torkade vitt bröd och körde i processor. Mycket godare, jag kommer aldrig att köpa färdigt ströbröd igen!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar