torsdag 16 december 2010

Chokladtryffel

Jag älskar choklad, så denna jul blir det chokladtryffel. Tänkte utgå från ett grundrecept som jag hittade här.

 2 dl vispgrädde
50 gr smör
300 gr mörk choklad
0,5 dl florsocker
Ev: smaksättning med Calvados, Baileys, Kaffelikör eller Whisky

Dekoration:
Kakaopulver
50 g mörk choklad

1. Värm försiktigt upp vispgrädde och smör till kokpunkten. Ta bort från plattan.
2. Dela chokladen i små bitar och tillsätt denna. Rör till dess att chokladen har smält.
3. Blanda i övriga ingredienser.
4. Sätt smeten att svalna i kylskåp i ett par timmar. Täck med plastfolie.
5. Forma till runda kulor. 
6. Välj mellan att rulla kulorna direkt i kakao eller att smälta mörk choklad och rulla kulorna i. Sikta gärna över lite kakao som dekoration även om du rullat i mörk choklad. Förvara svalt.

Min tryffelsmet skar sig naturligtvis för som den nybörjare jag är visste jag inte att man inte ska ha smeten för varm när man har tillsatt chokladen. Lite panikgooglande visade att det nog var ganska kört förutom följande tips: sätt in smeten i kylskåpet, skrapa bort fettet när det har stelnat och kör vidare på det, eller värm upp igen så går smeten ihop. jag testade det senare men det funkade inte. Så jag satsade på det första förslaget att ta bort det separerade fettet, men jag orkade inte vänta på att det stelnade så jag hällde bort det. Vid avsmakning insåg jag att smaken blir för intensiv för min familj, så jag kylde ner den kvarvarande chokladmassan genom att ställa kastrullen i kallt vatten och rörde om i chokladen, sen tillsatte jag mer vispgrädde, det gick jättebra och smeten höll ihop och blev lenare i smaken.

Nu har jag delat upp smeten i tre delar, den ena hade jag mer socker och vispgrädde i för ännu mildare smak. Den andra fick vara som den är, och den tredje rev jag lite apelsinkskal i. Sen ska jag rulla dem i olika saker, socker och pepparkakskryddor, kakao och kokosflingor. Återkommer med vad som blev godast.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar