lördag 3 december 2011

Vitchokladheesecake med hallon

Jag har gjort vitchokladcheesecake förut, men inte i ugn. Jag har fått för mig att cheesecake bakad i ugn blir  tung som ostkaka. Vi hade besök varav en var gravid och jag ville inte servera råa ägg, så jag testade denna och det är den jag kommer att göra framöver. Receptet är taget från Honey Maid Graham Cracker Crumbs förpackning, men jag minskade sockret och lade till vit choklad. Alla tog om. Vissa mer än en gång!


Botten
4 dl (1 3/4 cups) smulor av grahamskex eller digestive kex
5 msk (1/3 cup) smält smör
4 msk  (1/4 cup) socker


Cheesecake
680 g (24 oz) philadelphiaost
1 1/2 dl  socker
2 tsk vaniljsocker
3 ägg
2,4 dl sour cream
300 g vit choklad


Botten
Blanda kaksmulor, smör och socker. Tryck jämnt i en form med löstagbara kanter. Grädda i ugn 175 grader mellan 6 till 8 minuter. 


Cheesecakefyllning
Vispa mjukost, socker och vaniljsocker i en stor skål. Tillsätt äggen, ett i taget och blanda på låg hastighet tills det precis har blandats. Tillsätt sour cream och smält vit choklad och vispa försiktigt.  Vitchokladen kan smältas i mikron men på halva effekten, annars kan den brännas vid.


Häll blandningen i formen med den gräddade botten. Baka i mitten på ugnen på 150 grader om teflonform används, 175 grader om annan form, i en timme och 10 minuter. Kakan ska vara nästan stel. Stäng av ugnen och sätt luckan på glänt och lämna kakan i ytterligare en timme. Tag sedan ut ur ugnen och låt svalna helt. Låt stå i kylskåp i minst fyra timmar, gärna över natten. 


Topping
1 dl hallonsaft från upptinade hallon
1/4 dl strösocker
3/4 blad av gelatin
Färska hallon
Florsocker


Koka upp hallonsaften tillsammans med socker. Blötlägg gelatinbladet ca 10 minuter. Krama ur gelatinet och blanda i det i hallonsaften. Låt svalna och häll över tårtan, ställ in i kylen tills toppingen har stelnat. Garnera med färska hallon och pudra över florsocker. Servera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar